Hydraulische stuurbekrachtiging systemen
Werking van hydraulische stuurbekrachtiging systemen
Hydraulische stuurbekrachtiging systemen maken gebruik van hydrauliek om het koppelmoment, wat door de bestuurder wordt uitgeoefend op het stuurwiel, te vermenigvuldigen naar een roterende beweging van de voorwielen. De invoer van de bestuurder en wegcondities bepalen de mate van bekrachtiging door middel van een torsiestaaf die de hydraulische druk regelt op een dubbel werkende zuiger. De hydraulische druk komt doorgaans van een oliepomp die door de motor van de auto wordt aangedreven. De dubbel werkende zuiger brengt de kracht over via spoorstangen en stuurkogels naar een roterende beweging van de voorwielen.
Wanneer uw hydraulische stuurbekrachtiging laten reviseren
Het belangrijkste onderdeel in een hydraulische stuurbekrachtiging systeem is het stuurhuis wat onderdeel uit maakt van het veiligheidssysteem van een auto. De meest voorkomende problemen met hydraulische stuurbekrachtiging zijn lekkage en speling wat over het algemeen komt door slijtage. Mogelijke symptomen zijn:
- Lekkage van hydrauliek olie is een veel voorkomend probleem. Mogelijke oorzaken kunnen zijn versleten stuurhuishoezen en vervuild stuurbekrachtiging systeem. In beide gevallen gaan afdichtingen stuk waardoor het stuurhuis hydraulische olie gaat lekken. Meestal ontstaat dit door stuurhuishoezen die niet meer goed afdichten. Hierdoor komt er vuil en vocht bij de zuiger van het stuurhuis waardoor de keerringen stuk gaan van de hydraulische zuiger kamer.
- Geluidsontwikkeling kan ontstaan in het stuurhuis door slijtgage aan de lagers.
- Problemen tijdens het sturen zoals moeilijk terugkomen naar de middenstand, schokkende beweging tijdens het sturen, buitengewoon los sturen en zwaarder sturen.
Wat kan Auto Elect B.V. voor u doen
Als het stuurhuis niet naar behoren functioneert, is reviseren in veel gevallen mogelijk. De specialisten van Auto Elect B.V. raden aan om problemen met het stuurhuis zo spoedig mogelijk te herstellen. Doorrijden met een stuurhuis die niet naar behoren functioneert is gevaarlijk en APK afkeur. Tevens, kunnen problemen verslechteren waardoor reparaties aan het stuurhuis duurder kunnen worden. Wij kunnen uw stuurhuis reviseren en weer opleveren als nieuw. De revisie gebeurt met de uiterste zorg en uitsluitend originele onderdelen en, waar nodig worden modificaties aangebracht om de kwaliteit te waarborgen. Bij stuurhuizen van klassieke auto's komt het nog wel eens voor dat onderdelen dusdanig beschadigt zijn, door bijvoorbeeld putvormige corrosie, waardoor ze nagemaakt moeten worden. Ook dit kunnen wij verzorgen. Alle gereviseerde stuurhuizen worden volledig getest en gekalibreerd met ons zelf ontwikkelde testbank. De testbank maakt het mogelijk om stuurhuizen onder hoge en lage hydraulische druk te testen. Hiermee kan er gecontroleerd worden of stuurhuizen geen hydrauliek olie (meer) lekken en speling vrij zijn.
Kwaliteitseisen en garantiebepalingen
Alle gereviseerde stuurhuizen van Auto Elect B.V. voldoen aan hoge kwaliteitseisen. De stuurhuizen worden uitvoerig getest onder de zwaarste omstandigheden en afgesteld met zelf ontwikkelde testapparatuur en gereedschappen. Wij geven twee jaar garantie op onze producten.