Nieuws

Citroën Diravi stuurhuis - Eerste stuurbekrachtiging met variabele assistentie

De Citroën Diravi stuurhuis hebben we al voor lange tijd in het programma. Onlangs hebben we er weer één gereviseerd voor een tevreden klant. Het is een zeer complex stuurhuis en, voor de tijd waarin hij is ontwerpen, erg geavanceerd en vooruitstrevend. Dit stuurhuis kan geclassificeerd worden als de eerste variabele assistentie stuurbekrachtiging waarbij de mate van bekrachtiging snelheidsafhankelijk is.

Diravi is de naam die Citroën heeft gegeven aan haar variabele assistentie stuurbekrachtiging, welk ontworpen is in begin jaren 70. Dit was de eerste commercieel verkrijgbare variabele assistentie stuurbekrachtiging en is toegepast in meerdere voertuigen, zoals, Citroën SM, Citroën CX en Citroën XM maar ook in de Maserati Quattroporte II en Maserati Khamsin.

Hoe werkt een Citroën Diravi stuurhuis

De naam, Diravi, is een acroniem voor Direction à rappel asservi wat letterlijk stuurinrichting  met gedwongen terugloop betekent. Het stuurwiel is aangesloten op het stuur commando welk bestaat uit twee hydraulische bedieningseenheden; die volledig mechanisch zijn. Waarbij é én van de hydraulische bedieningseenheid verantwoordelijk is voor de hydraulische regeldruk bij bepaalde stuur situaties en de ander verantwoordelijk is voor voor de stuurkracht die afhankelijk is van de snelheid en stuurhoek. De zuiger van het stuurhuis is in normale operatie niet direct mechanisch verbonden met het stuurwiel. De verdraaiing van de wielen wordt puur geregeld door de hydraulische bedieningseenheden door middel van hydraulische druk.

Citroën Diravi stuurhuis in onderdelen
Citroën Diravi stuurhuis

As reparatie

Bij klassieke stuurboxen zien wij vaak dat de uitgaande as (waar de pitman arm op gemonteerd is) verroest is door ouderdom. Dit kunnen wij herstellen!

As reparatie
Mercedes W109 stuurhuis